Dress-code 05.08.2019 Zamknij okno

Osoby rozpoczynające swoją pierwszą pracę, szczególnie w dużych firmach lub w instytucjach finansowych, bardzo często spotykają się z pojęciem dress code’u.

Zacznijmy zatem od tego czym jest dress code. To zbiór zasad i wskazówek dotyczących odpowiedniego dopasowania ubioru do okazji. Dress code to jeden z elementów savoir-vivre.

Firmy, którym zależy na budowaniu ujednoliconego i profesjonalnego wizerunku dbają nie tylko o wiedzę i kompetencje swoich pracowników, ale także o to, jak oni wyglądają. Szczególnie dotyczy to stanowisk, które mają bezpośredni kontakt z klientami, kontrahentami czy partnerami. Pracownicy Ci są wizytówką firmy.

Dlatego też dress code jest obecny nie tylko w dużych korporacjach, ale także w mniejszych firmy, które chcą budować spójny wizerunek. Powiecie, że „nie szata zdobi człowieka “. Oczywiście! Nawet najlepszy ubiór nie zastąpi kompetencji i wiedzy, ale na pewno pomoże w wielu sytuacjach. Skoro przywołaliśmy jedno z powiedzonek, przywołajmy i drugie: „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Pozornie, oba te powiedzenia wzajemnie się wykluczają. Niewątpliwie jest tak, że nasze umiejętności, wiedza, kompetencje czy doświadczenie są dla pracodawcy bardzo ważne. Nie możemy jednak zaprzeczyć temu, że to, jak się prezentujemy, nasz ubiór, ogólne wrażenie czy nawet atrakcyjność fizyczna w dużej mierze decydują o tym, jak jesteśmy postrzegani przez pracodawcę, partnerów biznesowych czy współpracowników. Ludzie wyrabiają sobie opinię o innych również na podstawie wyglądu. Czynią to świadomie lub nie. Faktem jest, że tak się dzieje.

Dlatego też każda firma charakteryzuje się swoim dress codem, który jest charakterystyczny dla danej branży, kultury organizacyjnej, ale przede wszystkim - zajmowanego stanowiska. Możemy zauważyć, iż są grupy zawodowe, które mają swoje uniformy, np. żołnierze czy lekarze. Zupełnie inaczej ubierają się bankowcy czy prawnicy. Jeszcze inne wymagania w tym zakresie stawiane są pracownikom agencji reklamowych czy przedstawicielom zawodów artystycznych.

Jednak w większości stanowisk, szczególnie tych związanych z obsługą klienta, w dużych firmach, panują ogólne zasady dotyczące dress code’u. Są nimi:

  • schludność, czystość, elegancja;
  • kolorystyka: biel, beż, czerń, szarości, granat, niebieski, kolory pastelowe;
  • harmonia stylu;
  • ukrywanie mankamentów figury;

Jakie strój biznesowy będzie odpowiedni dla Pań?

  • w odpowiedniej kolorystyce;
  • minimalna długość spódnicy i sukienki to kilka centymetrów nad kolanem lub do kolana;
  • bluzki – tylko takie, które nadmiernie nie uwydatniają dekoltu i zakrywają ramiona;
  • dyskretny makijaż, nienaganna fryzura i zadbane paznokcie o odpowiedniej długości;
  • maksymalnie dwa elementy biżuterii, np. bransoletka i naszyjnik, kolczyki i zegarek;
  • buty - zawsze czyste i zadbane (niektóre firmy wymagają również, aby palce stóp były zasłonięte).

Co powinni zakładać panowie, którzy pracują na eksponowanych stanowiskach?

Oczywiście garnitur! Najlepiej granatowy lub grafitowy, ewentualnie czarny. Ale to nie wszystko! Panowie powinni pamiętać o tym, że:

  • białe koszule są zarezerwowane na uroczystości formalne, raczej unikajcie ich w pracy;
  • długość mankietu koszuli powinna być odpowiednio dobrana – mankiet pojedynczy powinien wystawać spod rękawa marynarki na 1 cm;
  • w stroju służbowym niedopuszczalne są sandały, japonki czy klapki!
  • krawat należy zawsze dobierać do koloru koszuli i garnituru;
  • należy zawsze zakładać pasek do spodni, które -w przypadku spodni od garnituru- wyposażone są w szlufki, brak paska czyni wygląd niechlujnym;
  • skarpetki powinny być w lekko ciemniejszym kolorze niż spodnie, ważna jest także ich długość: powinny zakrywać łydki kiedy usiądziesz;
  • buty bezwzględnie muszą być czyste!
  • ręce zadbane, paznokcie opiłowane;
  • jedyną biżuterią mężczyzny w pracy powinny być: zegarek i obrączka (ta ostatnia oczywiście tylko w przypadku żonatych panów).

Osoby, które po raz pierwszy spotykają się z dress code’m, ale również te, którym zasady te nie są obce, bardzo często je krytykują. Podejdźcie do tego nieco szerzej. Dress code to nie jest zło konieczne. Zapewniamy, że odpowiedni strój może znacznie poprawić relacje z szefem, współpracownikami i klientami. Źle dobrany strój postrzegany jest jako niechlujny, nawet jeśli jest czysty i wyprasowany. A niechlujny strój może stanąć na drodze do awansu. Spójrzcie na dress code jak na coś, co ma Wam pomóc w osiągnięciu sukcesu, a na pewno: w uniknięciu biznesowego faux pas. Oczywiście pamiętajcie też o tym, że wszystko zależy od tego, jaką pracę wykonujecie, jakie stanowisko zajmujecie.

InterKadra Sp. z o.o. , ul. Wadowicka 6, 30-415 Kraków, NIP: 6762336026

imgNa górę strony